-
Bez nich samochód nie ruszy z miejsca. O czym mowa? Oczywiście o piastach koła, czyli jednych z najważniejszych elementów konstrukcji koła. Obecnie stosuje się wiele rodzajów piast, różniących się między sobą konstrukcją i materiałami. Piasta to część koła napędowego, przekładniowego lub też innego elementu, który montowany jest na wale albo osi. Piasta bezpośrednio obejmuje wał lub oś. Gdy mamy do czynienia z połączeniem ruchomym lub też gdy piasta jest częścią połączenia wpustowego, wielowypustowego, klinowego lub wciskowego to wówczas w takiej sytuacji w piastach montuje się łożyska. Właśnie połączenie tych kluczowych elementów układu jezdnego możemy najczęściej znaleźć w naszych samochodach.
Przez to, że łożysko i piasta łączą koła z samochodem, koła mogą się swobodnie obracać po nieruchomych osiach zawieszenia auta. Biorąc pod uwagę konstrukcję, możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje piast oraz łożysk kół w samochodzie. Piasta i łożysko najczęściej występują jako zespół, który zakłada się oś koła z gwintem. Są one dokręcane nakrętką centralną, która zapewnia ochronę przez samoczynnym odkręceniem. Wewnętrzna bieżnia łożyska staje się w takim przypadku nieruchomym elementem. Natomiast na zewnętrznej, ruchomej bieżni bazuje piasta.
Podobnie wygląda to, gdy mamy do czynienia z łożyskiem koła, które jest zintegrowane z bębnem hamulcowym. Wówczas obracająca się z bębnem zewnętrzna bieżnia łożyska pełni funkcję piasty. Inaczej wygląda to w przypadku hamulców tarczowych. Tutaj łożysko zamontowane jest w obudowie tak, że zewnętrzna bieżnia staje się komponentem nieruchomym, natomiast oś piasty koła, do której mocuje się koła jezdne samochodu, znajduje się w bieżni wewnętrznej.
-
Piasta jako element koła, jest połączona z przegubem i wahaczem. Piasta łączy się z kołem i umożliwia jego obracanie się, dzięki temu, że jest przytwierdzona na osi przez łożysko. Jeśli chodzi o niektóre pojazdy, tam piasta jest zintegrowana z łożyskiem i bębnem lub tarczą hamulcową. Obecnie na rynku możemy znaleźć trzy generacje łożysk: kompaktowe, moduły składające się z dwóch łożysk, które są zamknięte w tej samej obudowie i moduły składające się z łożyska i piasty, a także kołnierza, który mocuje tarczę hamulcową, kół i zwrotnicy. W tej ostatniej generacji zainstalowane są często również czujniki prędkości obrotowej, które wspierają pracę takich systemów jak: ABS i ESP.
-
Podobnie jak inne części samochodowe, tak również piasta koła może ulec uszkodzeniom albo zniszczyć się wskutek nadmiernej eksploatacji. Piasta powinna być wymieniania również w momencie defektu łożyska - integralnej części całego zespołu. Jednymi z objawów, które mogą niepokoić i wskazują na konieczność wymiany piasty to luzy pojawiające się w trakcie jazdy czy też głośna praca podczas jazdy. Żywotność piast i łożysk jest bardzo do siebie zbliżona, dlatego defekt jednego z elementów zapala czerwone światło dla drugiej części. W razie usterek zaleca się dokonanie wymiany piast parami względem jednej osi. Ponieważ piasty koła oraz łożyska gwarantują bezpieczeństwo podczas prowadzenia samochodu, eksperci zalecają korzystanie tylko i wyłącznie z ofert najpopularniejszych i najbardziej cenionych producentów części samochodowych.
Popularni producenci piast kół: BTA, FAG, Febi Bilstein, GSP, Japanparts, Kamoka, Mapco, Meyle, Ridex, SKF, SWAG.