Regeneracja DPF FAP

Jak częsta regeneracja filtra DPF/FAP wpływa na osiągi pojazdu?

Zanieczyszczenie powietrza jest ostatnio tematem dyskusji, a obawy dotyczą smogu, spalin i szkodliwych substancji.

Niestety, Polska znajduje się w czołówce krajów europejskich pod względem zanieczyszczenia powietrza. Szkodzi to nie tylko środowisku, ale także naszemu zdrowiu i samopoczuciu naszych bliskich, w tym dzieci i przyjaciół. Nie tylko sektor przemysłowy przyczynia się do tego problemu; pojazdy również odgrywają znaczącą rolę ze względu na niewłaściwe emisje. Istnieje jednak rozwiązanie, które może przynieść korzyści zarówno środowisku, jak i finansom - czyszczenie DPF/FAP. Decydując się na tę usługę, można poprawić jakość powietrza i zaoszczędzić pieniądze. Chcesz dowiedzieć się więcej o przyczynach takiego stanu rzeczy?

Jakie zanieczyszczenia wychwytuje filtr DPF?

Filtr DPF wychwytuje drobne cząsteczki, składające się głównie z sadzy i szkodliwych tlenków metali, które powstają w silniku.

Gdy jeździmy agresywnie, wysokie temperatury pod maską prowadzą do powstawania znacznej ilości produktów ubocznych. W konsekwencji DPF/FAP z czasem ulega zapchaniu, a proces regeneracji filtra cząstek stałych powinien odbywać się częściej przy bardziej dynamicznej jeździe.

Jak określić, kiedy należy wyczyścić filtr cząstek stałych?

Czynnikiem decydującym jest stan układu filtracyjnego. Samochody są wyposażone w czujniki, które wykrywają problemy z filtrem DPF/FAP. Jeśli poziom zanieczyszczeń przekroczy określony próg, zaświecą się kontrolki sygnalizujące konieczność wyczyszczenia filtra. Dodatkowo, funkcjonariusze patrolu drogowego mogą również powiadomić nas o...

Zaniedbanie regeneracji filtra DPF może prowadzić do kar, w tym mandatów, a nawet konfiskaty dowodu rejestracyjnego. Funkcjonariusze policji drogowej używają specjalistycznego analizatora spalin do badania układu wydechowego. Tego niezwykle dokładnego narzędzia nie da się oszukać.

Jednak poleganie na stałym usuwaniu filtra cząstek stałych nie jest niezawodnym rozwiązaniem. Usunięcie filtra może mieć poważne konsekwencje, zwłaszcza podczas podróży zagranicznych. Kraje takie jak Niemcy czy Szwajcaria mają surowe normy emisji spalin, a ich naruszenie może skutkować znacznymi karami finansowymi. Co więcej, policja ma prawo skonfiskować dokumenty samochodu i tablice rejestracyjne, zamieniając zagraniczną podróż w koszmar. Wszystkich tych kłopotów można było uniknąć, gdyby filtry cząstek stałych zostały profesjonalnie zregenerowane zamiast usunięte.

Regeneracja filtra DPF/FAP polega na zorganizowaniu profesjonalnego czyszczenia oferowanego przez wyspecjalizowane firmy.

Dzięki temu proces regeneracji przebiega w sposób ekologiczny i bezpieczny, dzięki nowoczesnym roztworom wodnym i zastosowaniu sprawdzonych preparatów. Dzięki temu procesowi elementy układu wydechowego odzyskują swoje właściwości, a samochód nie dławi się własnymi spalinami.

W niektórych przypadkach konieczna może okazać się całkowita wymiana zużytego filtra DPF na nowy podzespół, zwłaszcza w przypadku kierowców, którzy z czasem zaniedbali kwestie związane z emisją spalin. Zaniedbanie regularnej konserwacji i regeneracji filtrów cząstek stałych DPF, FAP może prowadzić do konieczności kosztownej wymiany zamiast praktycznych środków zapobiegawczych.

Ile kosztuje regeneracja filtrów cząstek stałych?

W przypadku samochodów osobowych koszt regeneracji DPF wynosi zazwyczaj około 750 zł.

Może się on jednak różnić w zależności od stopnia zapchania i rodzaju zanieczyszczeń w filtrze. Ogólnie rzecz biorąc, im mniej zatkane są komponenty, tym częściej są czyszczone, co skutkuje niższymi kosztami regeneracji. Ciężarówki, autobusy i ciągniki mają inne filtry cząstek stałych, które wymagają więcej pracy i użycia preparatów czyszczących. W efekcie cena regeneracji filtra DPF FAP dla tych pojazdów waha się w granicach 700-1900 zł. Co ważne, profesjonalne zakłady często oferują dodatkowe usługi gratis, takie jak inspekcja filtra endoskopem czy udostępnienie wyników przepustowości za darmo. Jeśli chodzi o zakup filtra cząstek stałych, warto unikać części używanych. Chociaż mogą one być tańsze, ich historia wielokrotnego czyszczenia i nieznane poziomy działania mogą stwarzać ryzyko. Z drugiej strony, nowe filtry DPF kosztują średnio 10000 zł w przypadku samochodów osobowych i do 50 000 zł w przypadku ciężarówek. Dlatego regularna i dokładna regeneracja filtra cząstek stałych jest opłacalną inwestycją w obu przypadkach.