-
Alternator jest czê¶ci± konstrukcyjn± w systemie maj±cy najwiêksz± masê bezw³adn±. Alternator jest przymocowany do silnika. Natomiast z napêdzaj±cym go wa³em korbowym alternator po³±czony jest za pomoc± paska klinowego b±d¼ wielorowkowego w nowszych pojazdach. Aby zmniejszyæ drgania, trzeba odsprzê¿yæ alternator, gdy zaistnieje ró¿nica prêdko¶ci obrotowych pomiêdzy nim a silnikiem. Wolne ko³a alternatora mo¿emy podzieliæ na OAP i OAD. Oferujemy obie technologie, które obecnie wiod± prym na rynku. Zastosowanie tego typu technologii wraz z wysokiej jako¶ci czê¶ciami samochodowymi sprawi±, ¿e poruszanie siê pojazdem bêdzie jeszcze bardziej przyjemniejsze.
-
Sprzêg³a jednokierunkowe z ca³± pewno¶ci± s± sprzêg³ami o sprecyzowanych zastosowaniach. S± u¿ywane w maszynach o jednokierunkowym ruchu lub w urz±dzeniach taktuj±cych, w których zmiana kierunku wymaga przej¶cia na ruch ja³owy. Je¶li prêdko¶æ obrotowa alternatora przekroczy prêdko¶æ paska, napêdzanego przez wa³ korbowy, wówczas napêd na o¶ urz±dzenia jest roz³±czany. Alternator nie musi byæ wyhamowywany, a praca paska jest swobodna i jeszcze bardziej stabilna. Je¶li prêdko¶æ paska znów wzro¶nie, napêd zostanie w³±czony.
-
Zdefektowane sprzêg³o alternatora w skutek zmiennych obci±¿eñ pracy silnika i urz±dzeñ pomocniczych mo¿e sprawiaæ wiele problemów w ca³ym uk³adzie. Objawów tego mo¿e byæ wiele: nadmierny ha³as, zwiêkszone drgania, uszkodzenia ko³a pasowego czy nawet sprê¿arki klimatyzacji. Do uszkodzenia sprê¿arki szczególnie mo¿e doj¶æ w uk³adach, w których sprzêg³o jednokierunkowe zlokalizowane jest tu¿ przed ko³em pasowym sprê¿arki klimatyzacji. Du¿e si³y przenosz± siê równie¿ przez rolkê napinacza. Takie zjawisko jest bardzo popularne w francuskich samochodach, gdzie masowo mo¿na natkn±æ siê na luz na osadzeniu ko³a pasowego sprê¿arki. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e du¿o taniej wyjdzie nas wymiana wolnego ko³a alternatora ni¿ kompresora klimatyzacji. Równie¿ wymiana wolnego ko³a alternatora pozwala na unikniêcie k³opotów i kosztów zwi±zanych z nastêpnymi naprawami.
-
Ca³e ko³o pasowe w alternatorze powinno siê wymieniaæ co ok. 100-120 tys. kilometrów. Jednak praktyka weryfikuje, ¿e nie powinno siê kurczowo trzymaæ tych zaleceñ. W praktyce bowiem, ca³e ko³o pasowe nale¿y wymieniaæ razem z paskiem, który zazwyczaj wymienia siê czê¶ciej, m.in. w czasie naprawy uk³adu rozrz±du. Sklep internetowy iParts.pl dysponuje bogat± ofert± sprzêgie³ jednokierunkowych alternatora. W ofercie sklepu znale¼æ mo¿na ca³y zakres produktów do praktycznie ka¿dej marki pojazdu. Proponujemy sprzêg³a pasowe alternatora znanych ¶wiatowych producentów: Breda Lorett, SKF, Ruville, Triscan, Era oraz Quinton Hazell.