-
Pompa cieczy chłodzącej, inaczej pompa wody, to bez wątpienia jedna z najważniejszych części układu chłodzenia w naszych autach. Pompa wody odpowiada za prawidłowe krążenie płynu chłodzącego przez silnik, chłodnicę, a także nagrzewnicę. Obecnie, niektóre SUV-y czy auta hybrydowe, oprócz pompy wody posiadają również tzw. pompy pomocnicze. Co do zasady, są one sterowane przez komputer pokładowy i napędzane silnikami elektrycznymi.
-
Pas klinowy, który napędza pompę wody, to element, który bardzo często jest winowajcą uszkodzenia pompy. Zużyty lub nadmiernie napięty może spowodować niebezpieczne usterki. Dlatego bardzo ważne jest jego wymienianie w odpowiednim czasie, z góry ustalonym przez producenta. Nie tylko zużycie paska klinowego, ale również złe jego zainstalowanie może być przyczyną nieprzyjemnych konsekwencji dla naszego pojazdu i nas samych. Oprócz paska klinowego, uszkodzenia pompy wodnej mogą wyniknąć nadmiernie wyeksploatowanych wałków napinających i nawijających. Jeśli chcesz cieszyć się dłuższą pracą pompy wody, pamiętaj o stosowaniu właściwych płynów chłodzących. Przy wyborze płynu chłodzącego do pompy wody ważny jest stopień stężenia środka przeciwzamarzającego w nim zawartego. Prawidłowe stężenia tego preparatu zapewnia odpowiednie smarowanie i zabezpiecza przeciw korozji. Warto zaznaczyć, pompę wody powinno się wymieniać za każdym razem, kiedy wymieniany jest pasek rozrządu!
Jeśli nie dostosujemy się do zaleceń producenta, w pompie może uszkodzić się wirnik, a także może dojść do zabrudzenia kanału wyjściowego. Efektem tego może być zmniejszona skuteczność pracy całego układu chłodzenia. Dodatkowo, może pojawić się w nim korozja. Wytrzymałość pompy wodnej, zamontowanej w samochodzie jest taka sama lub nawet wyższa od żywotności układu rozrządu.
Z racji długotrwałej eksploatacji, pompa wody ulega zużyciu. Defekt pompy powoduje zatarcie się jej łożyska. Wybite łożysko powoduje burzliwe wibracje wirnika pompy, co powoduje jej rozszczelnienie i wyciek cieczy chłodzącej. Zatarte łożysk może zerwać pasek klinowy. Kolejną przyczyną awarii pompy wodnej w samochodzie jest źle pracujący i szybko korodujący wirnik. Wynikiem tego jest złe rozprowadzenie płynu chłodzącego. Defekty pompy wody mogą nas niekiedy sporo kosztować. Dlatego zaleca się cykliczną kontrolę stanu pompy i rzecz jasna, regularną jej wymianę.
Popularni producenci pomp wody: Blue Print, DOLZ, Febi Bilstein, Magneti Marelli, Matelli, MEYLE, Ruville, SKF, SWAG.
-
Pompa wodna w samochodzie jest napędzana przez silnik przy pomocy paska klinowego. Działanie pomp wodnych we współczesnych pojazdach opiera się o zasadę "wirówki", a bardziej fachowo chodzi o centryfugę. Zaglądając do środka obudowy możemy znaleźć wirujące koło, które posiada łopatki rozchodzące się od osi koła na zewnątrz. Dzięki tym łopatkom, płyn chłodzący jest wyprowadzany pod ciśnieniem i kierowany wprost do silnika. Tam z kolei krąży wokół cylindrów i głowicy odbierając od nich ciepło. Obieg płynu chłodzącego kończy się w chłodnicy, po wcześniejszym otwarciu się termostatu.